Proposa un programa ‘amb accent francés’, que inclou els ‘Nocturns’ de Debussy i l’‘Homenatge a Debussy’ del valencià Manuel Palau
El concert del director torinés i l’OCV tindrà lloc aquest divendres 24 a l’Auditori de Les Arts i el dissabte 25 a l’Auditori de Castelló
El director italià Antonello Manacorda torna a Les Arts dos anys després del seu memorable debut en el podi valencià per a posar-se al capdavant del Cor de la Generalitat i l’Orquestra de la Comunitat Valenciana (OCV) amb obres de Berlioz, Debussy i Manuel Palau.
El públic podrà gaudir d’aquesta ‘soirée’ dedicada a la sonoritat francesa del segle XIX i principis del XX, aquest divendres 24 a les 19.30 hores a l’Auditori de Les Arts i també el dissabte 25 a la mateixa hora a l’Auditori de Castelló.
Manacorda, que ja va causar sensació en 2021 amb la seua exquisida direcció de Debussy i Berlioz, revisitarà aquests dos grans compositors, a qui se sumarà el valencià Manuel Palau, que va ser pupil de Ravel i Koechlin, i es va veure influenciat per l’estil francés de l’època.
Com a introducció a aquest concert, l’OCV interpretarà ‘Homenatge a Debussy’ de Palau, una peça orquestral de curta duració dedicada a Debussy i que conté referències a la tradició espanyola i valenciana. El natural d’Alfara del Patriarca la va crear després d’un viatge a París en 1929, onze anys després de la mort del prestigiós compositor francés.
Després s’interpretaran els ‘Nocturns’ de Claude Debussy, un tríptic simfònic que va finalitzar entre 1897 i 1899, i que s’inspira en els paisatges dels quadres del pintor impressionista James McNeill Whistler. El primer moviment, ‘Nuages’, dibuixa un cel en calma i immutable, mentre que ‘Fêtes’ il·lustra el renou d’un festival. Finalment, ‘Sirènes’ se servirà de les veus femenines del Cor de la Generalitat Valenciana per a representar un mar màgic i captivador.
La segona part del concert l’ocupa la ‘Simfonia fantàstica’ d’Hector Berlioz, una peça emblemàtica del Romanticisme primerenc i la música programàtica. Berlioz va compondre aquesta obra pensant en l’actriu irlandesa Harriet Smithson, de la qual estava perdudament enamorat. Per tal d’impressionar-la, va idear aquesta història sobre un artista que, després del rebuig de la seua amada, decideix evadir-se de la realitat usant drogues i queda atrapat en un malson.
Els preus de les localitats per a aquesta vetlada oscil·len entre 30 i 54 euros. Les Arts recorda que els menors de 28 anys podran aconseguir entrades per un preu de 10 euros en els concerts simfònics de la temporada i també en els recitals de ‘lied’ i el cicle de música antiga i barroca.
Antonello Manacorda
Antonello Manacorda és un dels directors amb major projecció del moment i està altament sol·licitat pels principals teatres i orquestres de tot el món, entre els quals es troben les òperes de Viena, Berlín o París, que visitarà en aquesta temporada 2022-2023.
El director d’arrels francoitalianes és principalment reconegut per la seua versatilitat i ric bagatge musical i cultural, qualitats que li han permés dominar un ampli repertori, tant operístic com simfònic, encara que senta especial afinitat per l’alemany.
Manacorda va ser un dels membres fundadors de la Mahler Chamber Orchestra de Claudio Abbado, en què va ocupar el càrrec de concertino durant huit anys i amb la qual continua estretament vinculat.
Des de 2010 és el director artístic de l’‘ensemble’ Kammerakademie Potsdam, amb què ha fet múltiples gravacions per al segell Sony Classical. Per aquestes ha guanyat premis com l’Echo Klassik 2015 a la millor orquestra de l’any per la seua interpretació de les simfonies núm. 2 i 4 de Schubert, o l’Opus Klassik 2022, en la mateixa categoria, per les simfonies núm. 39, 40 i 41 de Mozart.