Es tracta d’una mostra col·lectiva junt amb Domingo Mestre, Janice Martins Appel i Juan Carlos Rosa Casasola titulada “València 4×4”
L’exposició presenta una cartografia múltiple del territori que habiten els quatre artistes generant cartografies existencials autònomes i independents que s’expressen en les quatre llengües per les quals transita el projecte: valencià, castellà, portuguès i alemany.
L’exposició parteix del llibre Domingo Mestre “Arte, cultura e impostura” del qual es presenta una nova versió a través d’imatges i audiollibre. L’acompanya Janice Martins Appel amb un treball plantejat des d’una perspectiva decolonial que observa València des del sud del Brasil, recordant alguns aspectes del passat i del present en comú. L’obra de Juan Carlos Rosa Casasola parla dels tributs sentimentals i personals que li ha exigit la seua fugida de la precarietat, que en el seu cas l’ha portat fins a Berlín. Lluci Juan exposa tres peces relacionades amb l’anàlisi del sistema cultural i la producció d’art des de la perifèria, que ens porta fins a la reacció generadora de la ciutadania.
Domingo mestre és artista visual, escriptor i productor cultural llicenciat en Belles Arts per la UPV i Màster de Gestió Cultural UV/UPV. Janice Martins Appel és professora de la FURG de Rio Grande, (Brasil) i Doctora en Poètica Visual. Juan Carlos Rosa Casasola és llicenciat en Belles Arts, Màster en Producció Artística, Master en Arts Visuals i Multimèdia i Diplomat en Creació i Disseny per la UPV. Lluci Juan és Llicenciada en Belles Arts (UPV), Postgrau en Mercat i Gestió d’Art Contemporani (UV) i està cursant el Màster en Producció Artística (UPV)
Margenadora des de la perifèria cultural, de Lluci Juan.
Lluci Juan exposa obres de diferents tècniques i moments de la seua trajectòria, tots ells relacionats amb la comarca. La seua obra critica el sistema cultural establert ressituant-se des de la comarca per a reivindicar la cultura feta fora dels grans circuits culturals. Lluci Juan és conscient de com l’espai i temps que habitem condicionen la nostra vida i obra, així com la necessitat d’unes condicions bàsiques per a poder crear «Pertany a una generació a qui se’ns fomentava de forma molt insistent marxar a l’estranger quan s’acostava el final dels estudis. Donades les meues circumstàncies no ho vaig fer, vaig tornar al poble i vaig decidir iniciar ací el meu projecte cultural. Per sort vaig trobar molta gent amb interessos comuns i junts vam descobrir tot el potencial de la comarca», declara.
Per aquest motiu trasllada fins al Centre del Carme Cultura Contemporània El Taller d’Art, situat a La Vall d’Albaida – concretament a Aielo de Malferit-, exposant l’obra Registre Intangible I (2012), una peça que ens parla de com l’espai que habitem ens defineix i de la capacitat transformadora de l’art. Un vinil ens situa en aquest territori. Una obra de nova creació és El Terra del Taller (2022) una reproducció en vinil trepitjable que reprodueix el resultat d’estar treballant durant més de 10 anys en l’espai de la comarca. Una altra de les obres exposades és Simulacre del Taller d’Art, assemblatge fotogràfic I (2022) una reproducció fotogràfica del seu Taller que escenifica l’espai de magatzem del seu arxiu reproduït amb guix i elements propis de la cultura popular. «Existeix la idea generalitzada de què la cultura de qualitat sols està a les grans ciutats, però més enllà dels grans espais i institucions culturals hi ha molta gent que de forma individual o col·lectiva treballa per la cultura. Som generadors i preservadors culturals allà on els grans circuits no arriba que fem una tasca de preservació imprescindible per a preservar la pluralitat cultural» explicava Lluci Juan durant la inauguració.
Art als espais inesperats del museu.
L’exposició s’ubica en els espais menys previsibles del museu. José Luis Pérez Pont, director del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, ha destacat l’aposta del Centre del Carme «per aquells artistes que ens obliguen a mirar més enllà, fins i tot dins de les fronteres del propi centre, convertint cada espai en una expressió artística en trànsit. A més, les quatre propostes dialoguen amb el CCCC fent un joc amb la cartografia conceptual que està dins de cada obra». Domingo Mestre, comissari de l’exposició, ha expressat que un projecte com València 4×4 «tracta d’un plantejament tot terreny que escapa dels espais expositius per a instal·lar-se allí on no estava previst, generant un flux de creativitat en expansió».
L’exposició es va inaugurar el passat 27 de juliol i es podrà veure fins al 29 d’octubre. Les obres es desenvolupa en un recorregut des de l’escala barroca del centre, la sala D, el corredor del sobreclaustre i l’escala reformada del Centre del Carme. L’horari de visita és de dimarts a diumenge d’11 a 21 de forma ininterrompuda, que com bé ha comunicat el centre d’art a la premsa i les seues xarxes socials “no tanca per vacances”.
Catàleg traduït a quatre llengües.
Actualment s’està treballant amb el catàleg de l’exposició amb un text per artista escrit per experts en la matèria. Els textos estaran traduïts al valencià, castellà, portugués i alemany. En el cas de Lluci Juan el text està escrit per Thomas Harrington, acadèmic, assagista i estudiós del comerç d’idees i imatges entre les cultures de la Península Ibèrica, Ibero-Amèrica i món mediterrani. És professor de la Universitat Trinity College (Hartford, CT) dels Estats Units. El catàleg està previst que es publique per a octubre d’aquest any.