La Biennal es consolida com a punt de referència de la ceràmica a nivell internacional
La Biennal Internacional de Ceràmica de Manises (BICM) celebrarà la seua XVI edició del 14 de juny al 13 setembre de 2024, exhibint 58 obres seleccionades d’entre les més de 500 peces presentades a la seua convocatòria internacional, procedents de països com la Xina, Taiwan, l’Argentina, Austràlia, Ucraïna, Israel, Mèxic, els Estats Units o Jordània, a més d’Espanya.
La BICM 2024 desvelarà les obres premiades en el marc de l’activitat ‘La Biennal de prop. Conversa amb les persones premiades’, amb motiu de la inauguració del XVI Biennal Internacional de Ceràmica de Manises, que tindrà lloc el divendres 14 de juny, a les 11.00, al claustre de la Casa de Cultura de Manises.
En l’acte, presentat per Salva Torres, director de la revista MAKMA, estaran presents l’alcalde de Manises, Javier Mansilla; el regidor de Cultura, Xavier Morant; i les persones premiades a la convocatòria.
Una resolució del concurs que culminarà eixa mateixa jornada amb la gala inaugural de la seua setzena edició, que es durà a terme a les 19.30 al Parc dels Filtres de Manises. Un acte que suposarà, a més, l’obertura de l’exposició general de la XVI BICM i de les mostres de Rafael Chacón i Ubaldo Bal, artistes guanyadors l’any anterior dels premis de ceràmica artística i disseny de producte ceràmic, respectivament.
Així, fins al 13 de setembre, ‘Impostura’, de Rafael Chacón, es podrà visitar a la sala MUMAF de l’Edifici El Arte; mentre que ‘Bajo Perfil’, d’Ubaldo Bal, estarà oberta al públic a la Casa de Cultura de Manises.
Amb una dilatada trajectòria en l’àmbit de les arts escèniques, disseny de vestuari, fotografia, il·lustració i ceràmica, Rafael Chachón (Sevilla, 1965) s’aproxima al concepte d’’Impostura’, trobat en les pàgines del ‘Caçador Celeste’, de Roberto Calasso. “Impostura com a fingiments, sí, com a engany, però el rerefons no és pervers, perquè la impostura li va servir a l’ésser humà per a convertir la seua història en arquetips mitològics i trobar-se amb ells”, afirma l’artista.
De la mateixa manera, els personatges que construeix no deixen de ser màscares o artefactes que parlen de la seua lluita interna, una batalla que es lliura, especialment, en la fragilitat d’un cos malalt. “Contemple la meua expressió artística com un refugi, com el meu regne on exterioritze el meu imaginari personal en les formes que desitge comunicar. Encara que el món exterior siga hostil i supose una gran càrrega limitant i plena de mala sort, la meua revolució personal es manifesta en les meues creacions i en poder de creació dins del meu espai de treball, del meu taller”.
Per part seua, Ubaldo Bal, qui ha desenvolupat la seua carrera com a dissenyador editorial, de producte i expositiu, tant per a entitats nacionals com amb la seua pròpia marca, PLACTON, procura un equilibri entre la creativitat i la tècnica creant objectes que naixen de l’exploració de conceptes propis del disseny per a experimentar amb el límits entre els mitjans de producció industrials i de l’artesania.
El seu projecte ‘Bajo Perfil’ va partir, precisament, d’una “exploració experimental del mètode de producció ceràmica amb filera, abordada de forma totalment oberta, buscant ampliar els límits merament productius per a investigar conceptes transversals d’interés simbòlic, formal, matèric o del procés”.
Igualment, durant les pròximes setmanes, la programació de la Biennal Internacional de Ceràmica de Manises (BICM) 2024, la identitat gràfica de la qual ha sigut creada pel dissenyador torrentí Eugenio Simó, comptarà amb diverses visites guiades a càrrec d’Ana Illueca, així com diverses conferències, entre la qual destaca ‘El catàleg d’art com a narració’, de Pepe Gimeno, Premi Nacional de Disseny que ha format part del jurat de la Biennal, el 19 de juny, a les 19 hores, al Museu de Ceràmica de la localitat valenciana.