‘Cancionero Musical de Palacio’ es presenta els dies 25, 26 i 27 de gener a València, Castelló de la Plana i Alacant amb entrada lliure i gratuïta
Esta recopilació musical inclou més de 450 composicions del segle XI i principis del XIV, la majoria d’estes atribuïdes al compositor Juan del Encina
El Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana (CMCV), juntament amb la Fundació Cultural Capella de Ministrers (FCCdM) organitza els dies 25, 27 i 27 de gener tres concerts a València, Castelló de la Plana i Alacant en els quals es presentarà el programa ‘Cancionero Musical de Palacio’, una recopilació que recull música inèdita procedent de la cort dels Reis Catòlics.
La secretària autonòmica de Cultura i Esport, Paula Añó, ha destacat que amb esta activitat, “el CMCV continua amb la seua labor de vertebrar la Comunitat Valenciana oferint un programa cultural de qualitat per a les tres províncies, en este cas un repertori musical d’excel·lència amb la sempre exitosa posada en escena de Capella de Ministrers”.
Estos concerts, amb entrada lliure i gratuïta, posen el punt final a la setena edició de l’Acadèmia CdM, celebrada al Centre del Carme de Cultura Contemporània (CCCC), un projecte que pretén pal·liar la falta d’estudis i difusió d’un repertori singular entorn del patrimoni musical i facilitar la professionalització dels músics i que en esta edició s’ha centrat en la música en la cort dels Reis Catòlics.
Així, els concerts que se celebren esta setmana seran a càrrec de la prestigiosa formació musical Capella de Ministrers, referent internacional en la música històrica, que estarà acompanyada per jóvens cantants i intèrprets participants en esta activitat formativa.
El primer se celebra el dijous 25 de gener, a les 19.00 hores al Centre del Carme de Cultura Contemporània (CCCC) de València; el divendres, 26 de gener, se celebrarà al Museu de Belles Arts de Castelló i el dissabte, 27 de gener, al Centre Cultural Las Cigarreras d’Alacant.
El ‘Cancionero Musical de Palacio’
El ‘Cancionero Musical de Palacio’ és un tresor del principi del segle XVI que conté almenys 450 composicions recopilades en la cort dels Reis Catòlics, la majoria atribuïdes al compositor, poeta i autor teatral Juan del Encina (1468-1530).
Entre els gèneres predominants en el ‘Cancionero’ es troben les nadales, els romanços i estrambots, cançons populars que aborden aspectes de la vida quotidiana, amb una marcada preferència per l’amor o el desamor, en una recopilació que suposa un testimoniatge d’excepció d’una època a través de la poesia i la música.
Esta proposta artística estarà present també en el Festival de Música Antiga de Granada, el 15 de maig; en el Festival Mencía de Mendoza d’Ayora, el 5 de juliol; en l’Early Music Morella, el 21 de juliol; i en el Festival Renaixement de València, el 20 de setembre, entre altres esdeveniments i ciutats que l’organització donarà a conéixer pròximament.
Acadèmia CdM
L’Acadèmia CdM és un projecte que pretén pal·liar la falta d’estudis i difusió d’un repertori singular entorn del patrimoni musical des de l’Edat Mitjana al segle XVIII així com impulsar la labor pedagògica, incrementar l’experiència dels músics, el perfeccionament d’este singular repertori i facilitar la seua integració en el món professional.
L’activitat té un vessant fonamentalment pràctic amb un mètode pedagògic innovador, ja que es desmarca de l’academicisme establit en els actuals ensenyaments musicals i pretén dotar de noves competències i experiències musicals a tots els participants.
Músics becats
Els alumnes que participen en esta edició (quatre dones i nou hòmens) han sigut seleccionats mitjançant una convocatòria oberta, després de la qual s’han oferit un total de 13 beques: dos per a viola de gamba, sopranos i tenors, i una per a baríton, flauta i corneta, sacabutx, guitarra renaixentista, baixada, tiorba i percussió.
El mètode d’ensenyament de l’Acadèmia CdM en el vessant teòric i en la pràctica és obert, per a potenciar l’emprenedoria i reforçar el discurs artístic dels intèrprets que participen en esta enriquidora experiència amb beques que cobrixen el cost de matrícula, allotjament i despeses derivades de l’assistència.
Esta proposta pedagògica i artística és un taller en residència en la línia de l’experimentació entorn de les noves propostes de reinterpretació de la música antiga amb criteris històrics (Historically Informed Perfomance, HIP).
En els concerts dels dies 25, 26 i 27, Carles Magraner, director i professor de l’Acadèmia CdM; Joan Boronat, ajudant de direcció; Toni Aparisi, assistent escènic; i Beatriz Lafont, assistent vocal, oferiran juntament amb cantants i intèrprets el repertori treballat en estos dies.
Això constituïx una oportunitat única per als alumnes que actuaran en llocs i festivals emblemàtics de la mà de la prestigiosa formació Capella de Ministrers, conéixer la dinàmica de treball d’un grup de música històrica i el treball creatiu que hi ha darrere d’un programa de concert.
Criteris musicològics
A través d’Acadèmia CdM, els alumnes participants adquirixen habilitats indispensables en el món professional com són la improvisació, la transposició, l’actitud en l’escenari, la complicitat amb els companys i promou en ells una actitud creativa.
La iniciativa recrea en les seues edicions la música de l’Edat Mitjana, Renaixement i Barroc conjugant criteris de praxi, musicològics i etnomusicològics que permeten descobrir i desenvolupar tasques relacionades amb la interpretació, posada en escena, actitud del músic en el concert, improvisació, mesura, ornamentació, organologia, la música ficta, contrapunt, etcètera.
El projecte compta amb la col·laboració del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, la Conselleria d’Educació, l’Ajuntament de València així com del Centre del Carme de Cultura Contemporània (CCCC), el Museu de Belles Arts de Castelló i el Centre Cultural Las Cigarreras d’Alacant.