És el segon llargmetratge del cineasta, dramaturg i director d’escena nipó Takuya Katoy i es projecta el dijous 27 de juny, a les 20:00 hores en la Filmoteca
- A més, els productors, guionistes i directors Marisa Crespo i Moisés Romera presenten en el festival la pel·lícula valenciana Tú no eres yo
El Festival Internacional de Cinema de València-Cinema Jove, organitzat per la Vicepresidència Primera i Conselleria de Cultura i Esport, a través de l’Institut Valencià de Cultura (IVC) presenta dins de la seua secció oficial Fly On, el segon llargmetratge del director japonés Takuya Kato. La projecció tindrà lloc el dijous, 27 de juny, a les 20:00 hores en la Filmoteca.
Es tracta d’un drama intimista protagonitzat per Watako, una dona que acaba de perdre el seu amant en un accident de trànsit a Tòquio. Immediatament, decidix enterrar el trauma d’esta tragèdia i continuar amb la seua vida juntament amb el seu marit, però a pesar dels seus intents per aparentar normalitat, la pèrdua de Kimura li ha deixat una empremta profunda.
Takuya Kato, que a més de cineasta és dramaturg i director d’escena, va crear el personatge de Watako per a una obra de teatre, abans que per a esta pel·lícula. “Són dos cares d’una mateixa història. La gent de la meua generació, a vegades, té la impressió que podem ser expulsats de la societat si cometem un sol error. Hi ha una pressió perpètua, una elecció que ens veiem obligats a prendre constantment. Has de prendre la decisió correcta o corres el risc que et facen a un costat”, assenyala el cineasta.
“Crec que al Japó hi ha una gran tendència a pensar que no ens preocupa, que no ens concernix, el que està succeint més enllà de nosaltres -afig Kato-. A través de la negació de Watako volia parlar d’esta tendència en la societat japonesa actual de mirar cap a una altra banda, de no voler veure les coses cara a cara”.
Cada personatge de Fly On té la seua pròpia manera de parlar i expressar o no el que sent. El marit de Watako és especialment directe, però les seues frases són tan fredes que al final no expressen res íntim.
La pel·lícula, interpretada per cares conegudes del cine d’autor japonés contemporani com Haru Kuroki, Shota Sometani i Mugi Kadowaki, té una banda sonora composta per la cantautora nipona Eiko Ishibashi (Drive my car, La espada del inmortal) i una estètica sòbria, amb un treball sobre la llum i decorats elegants i quasi freds.
“Vaig considerar que eixa distància era important, perquè havia de permetre a l’espectador plantejar-se la pregunta sobre què sent el personatge. Generalment, quan hi ha una emoció en una pel·lícula, la càmera tendix a acompanyar i a estar cada vegada més prop de la persona que està filmant”, explica Takuya Kato.
“Jo, no obstant això, em vaig assegurar de mantindre una certa distància perquè l’espectador tinguera espai per a fer-se preguntes, per a preguntar-se què podria estar pensant el personatge. El comportament de les persones és impredictible; mai podem anticipar amb certesa les decisions que prendran. Estes eleccions de posada en escena corresponen d’alguna manera a este estat d’ànim”, afig.
Preestrena de Tú no eres yo
D’altra banda, La Filmoteca acollirà també el dijous, 27 de juny, a partir de les 22.30 hores, la preestrena de Tú no eres yo, debut en el llargmetratge dels directors, guionistes i productors Marisa Crespo i Moisés Romera, els quals presentaran la projecció.
El film, que ha comptat amb el suport de l’Institut Valencià de Cultura i la participació d’À Punt i l’Ivace-+, està protagonitzat per Aitana, una jove que torna a casa per Nadal després d’una llarga absència i descobrix que els seus pares l’han substituïda per una desconeguda de la seua mateixa edat que usa la seua roba, dorm en el seu llit i a la qual tracten com a una filla.
Roser Tapias (Alba, Acacias 38, El secreto del puente viejo, Amar en tiempos revueltos), i els intèrprets valencians Jorge Motos (nominat al Goya com a millor actor revelació per Lucas, d’Álex Montoya, en 2021) i Pilar Almería componen el repartiment d’esta pel·lícula que cavalca entre el cinema de gènere i l’autoral per a retratar els conflictes familiars de la protagonista.
Estrenada mundialment en el Fantastic Fest d’Austin (Texas), Tú no eres yo, utilitza una estructura de thriller psicològic per a retratar una manera única de crueltat “que només els membres d’una família poden infligir-se els uns als altres”.
Una mirada nostàlgica als videojocs arcade
D’altra banda, dins de la secció paral·lela ‘Game On’, les pel·lícules de la qual es projecten cada nit a les 22.30 hores en el claustre gòtic del CCCC, demà s’ha programat el documental Arcadeología, dirigit per l’alacantí Mario Pablo Martínez Fabre.
Els huitanta i els noranta van definir una ‘edat d’or’ de l’arcade a Espanya, que ara estem revivint en multitud d’esdeveniments i activitats al voltant del videojoc clàssic. Però, qui s’encarrega de preservar este llegat cultural al nostre país? Qui està afrontant esta labor de recuperació de les màquines recreatives?
Arcadeología seguix els passos de l’associació alacantina Arcade Vintage, pionera en el camp de la restauració d’arcades, i responsable, durant els mesos de rodatge d’este documental, de la creació a Ibi, Alacant, del primer Museu del Videojoc a Espanya.