‘DONA i MARE DE DÉU’ ART VISUAL i SONOR PER COMMEMORAR LA CORONACIÓ DE LA MATRONA D’ALBAIDA

‘DONA i MARE DE DÉU’ ART VISUAL i SONOR PER COMMEMORAR LA CORONACIÓ DE LA MATRONA D’ALBAIDA


Reme Tomás, Victoria Tsemka, Rafael Amorós, Ximo Tormo, Esther Fito, Vicent Coleto i Sergi Querol.

EXPOSICIÓ 29/9 – 20/10 · PALAU MARQUESAL D’ALBAIDA · INAUGURACIÓ 29 DE SETEMBRE A LES 12:00 h.

Dintre dels actes commemoratius del 125 aniversari del Patronatge i Centenari de la Coronació de la Mare de Déu del Remei, tres artistes visuals i quatre artistes sonors ens apleguem a les sales d’exposicions del Palau Marquesal d’Albaida per mostrar allò que hem preparat sota el títol aglutinador de “DONA I MARE DE DÉU”.
Set persones que el que pretenem no és res més que presentar uns treballs pensats i executats al nostre temps, el temps que ens ha tocat viure, en els que afrontem i interpretem la humanitat i el gran misteri sobre la Verge. Amb un talant reflexiu, obert i experimental, afrontem este repte, cadascú des dels seus postulats i tècniques, confluint música, imatge i paraula per tal d’oferir una proposta artística enriquidora en la que estimular als sentits i a la ment.
Tot per remarcar la figura humana i mística de Maria. De la dona, encarnació i refèrencia d’uns valors que tant hem de considerar els humans a la terra. De la Mare de Déu, transmutació d’allò terrenal en allò sacre, inabastable i abstracte, que ens dona la mesura de la condició humana i ens permet imaginar l’infinit. Des d’ací vull agrair la confiança demostrada de les companyes i els companys en este projecte, a Luís Miguel i a la comissió de cultura del Centenari.
Rafael Amorós. Comissari.

CONCERTS en DIRECTE:

29/9 a les 12:30 h. Presentació de l’obra “O MAGNUM MISTERIUM” de Vicent Coleto.

13/10 Presentació i interpretació en directe de l’obra “BLAU” de Sergi Querol. Intèrprets: Ximo Tormo, guitarra i Toni Borderia, oboè.

Tot seguit…

13/10 Presentació i interpretació en directe de l’obra “COR ONES i TOTA PULCHRA ES” de Ximo Tormo.
Intèrprets: Ximo Tormo, bols ceràmics i guitarra, Reme Cortés Tormo i XimoTormo Soler, veus.

20/10 Presentació i interpretació en directe de l’obra “O GLORIOSA DOMINA”
d’Esther Fito
Intèrprets: Ceci Blanquer, Skaiste Cervinskaite i Reme Cortés, veus

EXPOSICIÓ 29/9 – 20/10 PALAU MARQUESAL D’ALBAIDA SALA GÒTICA I SALES D’ESTIU.

HORARI de l’exposició: De dilluns a dissabte de 19h./ 21h. – diumenges de 12:00h./ 14:00h.
Els dies 7 i 9 d’octubre estarà tancada.

DONA I MARE DE DÉU de Reme Tomás, ens diu: “Aquesta obra té com objecte rememorar les emocions viscudes en la festa dels cent vint-i-cinc anys del patronatge i Centenari de la Coronació de la Mare de Déu del Remei. Uneix els costums, el tradicional i l’actual, la manera de com nosaltres, les nostres mares i les mares de les nostres mares van participar en els darrers actes commemoratius.
La instal·lació que presente recull els elements ornamentals populars. Com a eix central, apareix el mantó amb la imatge de la Mare de Déu impresa, enlairada damunt de pètals aromàtics de diferents colors, com l’hem vist als carrers dels nostres barris. He volgut que estiguera rodejada per bols ceràmics blancs que, disposats amb forma de corona, abracen la imatge i representen les persones que acompanyem i participem amb fervor en la festa del centenari
“.

‘Cor Ones’ és una instal·lació sonora per a bols ceràmics de Ximo Tormo Soler, que basa la seua música en l’incipit de la Salve gregoriana antiga, un cèlebre cant de la Cristiandat de segles d’antiguitat. Esta melodia ha estat molt usada per nombrosos compositors al llarg de tota la història de la música sacra eclesiàstica.
Cor Ones pretén explorar les connexions entre so i percepció visual duent-les al seu màxim exponent dialogístic: la instal·lació ceràmica és la productora principal de la música que s’escolta.
Els bols ceràmics són, al mateix temps, objecte escultòric i instrument musical.
Una commixtió completa entre música i escultura que ens estimula a seguir cercant aliatges entre les disciplines artístiques. L’oient podrà escoltar, a més, diversos elements sonors que acompanyen i conformen la totalitat de la proposta expositiva:- El so del batec d’un cor: l’Immaculat Cor de Maria que ens il·lumina al llarg de la peça amb el seu ritme compassat.- L’ambient sonor continu d’unes ones marines: realitat de la immensitat de la Creació i símbol de l’Stella Maris, títol marià que ens recorda que la Mare de Déu és la guia més segura i ràpida per anar al cel després de superada esta travessia – exili per la vida terrenal.- El cant d’una xiqueta: una veu pura, bella i serena ens du la tendresa d’una Mare, la Mare de Déu del Remei.
Finalment, i com hem apuntat dalt, el so dels bols ceràmics que componen la instal·lació escultòrica, brillants i d’una sonoritat més be metal·litzant i acampanada, rematen la composició musical. L’entrecreuament de tots quatre components sonors breument descrits –Cor, Ones, Veu i Bols Ceràmics– formen esta senzilla eutrapèlia musical mariana i, units, celebren els cent anys que la nostra Mare i Patrona va ser coronada. Esperem que la gaudisquen!

Victoria Tsemka, ens comenta el conjunt de les seues obres.

Serena i confiada, el sol acarona la pell.
La Fada va nàixer del mar. És lliure i només el vent trena els cabells.
Fragància natural és el seu perfum d’herba mullada al costat de
l’oceà de plata, brisa embriagadora que calma les marees.
El cistell d’or que bressola el peu, el sol el va teixir per a aquesta
Venus salvatge, filla del mar i amiga del vent.
Ella és propietària del seu destí i només ella dirà el que ha de
passar ja que a la seva pell està escrit : destinació i no atzar
“.

“Dona, terra, matèria. Mare de Déu, cel, esperit. Ara em permetreu que somie la terra i que toque el cel.”
Ens manifesta Rafael Amorós: “Tant en la religió com en l’art, el misteri o la mística té una importància
cabdal: els éssers humans tenim la capacitat de connectar amb quelcom transcendent o que ens abstrau de la realitat. Portant-ho al meu terreny, a mi, el que més m’interessa en l’art i la creació artística és allò que em sorprén i m’atrau, el que em convida a la reflexió i m’emociona, el que em fa volar sense
saber ben bé per què.
Per a esta mostra, vos presente diverses obres que naixen de la necessitat de posar de manifest les meues preocupacions i goig existencials amb les llums i ombres. Peces on aborde qüestions humanes: “VANITAS”, “DISSOCIACIÓ”, “REFLEXOS”, “EN COS I ÀNIMA”, “ACULL” i “LAOCOONT”. Altres són
referències al món cultural mediterrani on habite: “LLUNA DE VALÈNCIA”, “FULLS”, “PENTA”, “M DE MEDITERRÀNIA-MARE”, “RENADIU” i “REALITAT”.
I, per últim, aquelles en què afronte el tema místic: “TRANSMUTACIÓ”, “MÍSTIC” i “BLAU”, esta última és una instal·lació inspirada en la simbologia de la Verge, a través del temps en la història de l’art i de la tradició popular, Per a la qual Sergi Querol ha compost l’obra musical homònima. Serà per a mi una gran satisfacció que alguna d’elles, encara que siga mínimament, vos sorprenga, vos atrape, vos faça reflexionar o vos emocione”.

‘BLAU’ és el titol de l’abra de Sergi Querol.

“Una forma identificativa i entregada de vore i representar la Mare de Déu com a Dona i com a Mare.

La guitarra amb el so identificatiu la representa com a Dona i l’oboè amb el so dolç, la representa com a Mare.

Tot descansa sobre una harmonia de notes llargues d’acompanyament que simbolitzen el Cel i que sostenen la identificació com a Dona i l’entrega com a Mare…

‘O magnum mysterium’ de Vicent Coletó, és un responsori de les Matines de Nadal del qual s’han
fet moltes versions al llarg de la història. La primera part del text parla dels animals presents en el naixement de Jesús, i com aquest jau en un pesebre. La segona part del responsori es refereix a les paraules d’Elisabet quan acull Maria durant la Visitació.
Vicent Coleto fa la seua versió polifònico-coral l’any 2012 sent un exercici
obligatori dels seus estudis de composició, amb unes línies melòdiques clares i harmonies molt clàssiques però amb tocs moderns i alguna pinzellada de disonàncies que intenten encarnar l’amor, la ternura i el sacrifici de ser mare.
Aquesta obra la va estrenar l’orfeó Eduardo Torres d’Albaida en Nadal del 2023 i ha estat gravada a l’església de l’Aljorf en estiu de 2024 per a l’exposició del centenari de la coronació de la mare de Déu del Remei «Dona i Mare de Déu».

O magnum mysterium,
et admirabile sacramentum,
ut animalia viderent Dominum natum,
jacentem in praesepio!
Beata Virgo, cujus viscera
meruerunt portare
Dominum Christum.
Alleluia.
Oh gran misteri,
i meravellós sagrament,
Que els animals van veure el Senyor acabat de néixer
Ajagut en un pesebre!
Benaurat el ventre de la Verge,
el qual fou digne de portar.


‘O Gloriosa Domina’ és una obra coral de Esther Fito per a veus femenines basada en el text litúrgic llatí que fa referència a la Mare de Déu, molt utilitzat en la música sacra catòlica. Aquest text ha estat musicat per molts compositors al llarg de la història, incloent Giovanni Pierluigi da Palestrina, un dels màxims exponents de la polifonia renaixentista.
En aquesta obra, he triat les veus femenines per tal d’emfatitzar la puresa, la delicadesa i la solemnitat associades amb la figura de la Mare de Déu.
El caràcter sacre del text contrasta amb un llenguatge harmònic més contemporani. El timbre de les veus femenines, delicat i poderós alhora, aporta una qualitat angelical que complementa el text i la seua connotació sacra. Amb «O Gloriosa Domina» he volgut crear una obra que siga una experiència introspectiva i devocional. L’obra és una celebració de la feminitat divina, reflectida a través de la puresa i la bellesa del cant coral femení.
En definitiva, aquesta obra és un pont entre la tradició i la modernitat, un homenatge a la Mare de Déu que aspira a inspirar i elevar espiritualment tant a intèrprets com a oients.

error: Content is protected !!