- El cicle de memòria històrica del teatre de la Diputació de València torna de l’11 al 19 de novembre amb cinc propostes teatrals, de dansa i teatre d’objectes dirigides a un públic adult i juvenil
- ‘Cigarreras’, ‘Entre hilos y huesos’, ‘M.A.R’, ‘Aus migratòries’ y ‘El enterrador’ són les obres, amb sessions úniques, dobles i escolars, en funció dels espectacles. Totes les entrades estan ja a la venda
La reflexió sobre la llibertat, la lluita i la memòria col·lectiva del nostre passat es pujaran a l’escenari amb el Teatre de la Memòria de l’Escalante. El centre d’arts escèniques de la Diputació de València torna a oferir al públic adult i a joves cinc propostes de dansa i teatre a través del seu cicle de memòria històrica.
“En la Temporada 2022-2023 no podia faltar el cicle Teatre de la Memòria, una programació que porta el segell de l’Escalante i que ens mostra, cada any, l’important que és recordar i reflexionar com a ciutadans i ciutadanes per a no repetir errors del passat i construir una societat més justa”, ha destacat Glòria Tello, diputada de Teatres de la institució provincial.
“Enguany comptarem amb cinc propostes de dansa, teatre i teatre d’objectes a la Sala Matilde Salvador de La Nau de la Universitat de València (UV) i en el Teatre Principal, algunes d’elles de la mà de companyies valencianes i amb nominacions i premis de certàmens d’arts escèniques de gran prestigi”, ha apuntat Marylène Albentosa, directora i coordinadora artística del Teatre Escalante.
En concret, es podrà gaudir de ‘Cigarreras’, ‘Entre hilos y huesos’, ‘M.A.R’, ‘Aus migratòries’ i ‘El enterrador’ de l’11 al 19 de novembre, amb sessions úniques i dobles, així com funcions escolars, en funció dels espectacles. Totes les entrades estan ja a la venda.
Les cinc propostes
La primera de les propostes del cicle és ‘Cigarreras’, una obra de Contraproduccions, Teatro Romea, Histrión Teatro y Encaro Factory que podrà gaudir-se en el Teatre Principal de València divendres que ve 11 de novembre. Basat en el text ‘La Tribuna’ d’Emilia Pardo Bazán, s’ambienta a la Fàbrica de Tabacs de la Corunya, una de les primeres indústries amb mà d’obra femenina, convertint-se en un dels primers àmbits de socialització col·lectiva de les dones. Si en la seua trama argumental és la història d’una relació socialment impossible entre una proletària i un burgés, també pot ser llegida com un testimoniatge de la crisi política que en 1868 va portar a la caiguda de la dinastia borbònica i en 1873 a la proclamació de la I República.
També en l’emblemàtic Teatre Principal es puja a l’escenari DDC Danza-Daniel Doña amb ‘Entre hilos y huesos’, coproduïda amb Teatros del Canal. Es tracta d’un espectacle finalista als Premis Max 2022 al Millor Espectacle de Dansa i Millor Coreografia que es presenta com una queixa i denúncia expressades a través de dansa d’avantguarda, atrevida, que transita per la tradició i la contemporaneïtat i es refugia en el flamenc i els cants d’antany.
‘Entre hilos y huesos’ és tot un acte poètic sobre la llibertat, la lluita i la memòria a través de la dansa, consolidat sobre el corpus artístic i intel·lectual de les avantguardes espanyoles durant la II República, Guerra Civil, Franquisme i Democràcia, que proposa una manera alternativa de llegir la nostra història amb una visió sincrética, feminista i sense prejudicis. Podrà veure’s el diumenge 13 de novembre.
La Nau
El cicle es trasllada a la Nau de la UV de la mà d’Andrea Díaz Reboredo amb ‘M.A.R’, el 14 i 15 de novembre, tant amb funcions per a públic adult com per a centres educatius. Es tracta d’una onírica peça de teatre d’objectes que, amb l’excusa de la construcció d’una casa, o millor dit, d’una llar, realitza un viatge navegant entre el teatre, la performance, l’escultura i el ballet. Un recorregut per la memòria de les persones i dels objectes, del real i el viscut, reflexionant sobre els significats dels espais tant poètica com tècnicament que en 2021 va aconseguir el Drac d’Or de la Fira de Teatre de Titelles de Lleida a la Millor Dramatúrgia.
Prendrà el relleu ‘Aus Migratòries’, presentant al públic tota una metàfora: Els ocells migradors canvien de lloc per a assegurar la vida de les seues cries, pel principi més essencial de la vida, la supervivència, l’aliment propi i el dels seus. De la mateixa manera, les persones emigren per pura necessitat, per pura pobresa. No obstant això, la riquesa produïx per excés altres ocells migradors que viatgen per l’ambició desmesurada, per pura cobdícia, convertint-se en una espècie de exiliats econòmics de tristes i ridícules figures.
El relat de ‘Aus migratòries’ parla de Angelines, la mare de l’autor, que és un exemple d’eixos ocells moguts per la necessitat. La companyia Teatro de lo inestable, sota la direcció de Rafa Palomares i Maribel Bayona, porta esta obra a la Sala Matilde Salvador de La Nau el 16 i 17 de novembre.
Finalment, el 18 i 19 de novembre es podrà gaudir de ‘El enterrador’, de la companyia Teatro de Dos, dirigida per Gerard Vázquez i interpretada i produïda per Pepe Zapata. Tot un homenatge a les persones que, amb la seua determinació, van deixar testimoniatge d’humanitat i dignitat enmig de l’horror i la barbàrie de la Guerra Civil i la postguerra.
Un actor prepara el monòleg que representarà davant dels espectadors pròximament. Ho ha escrit ell mateix a partir del que la seua família, nascuda en el mateix poble del personatge que interpreta (l’enterrador), li va anar explicant durant anys sobre ell mateix i sobre el seu iaio. L’assaig s’interromp diverses vegades amb trucades telefòniques que li faran dubtar sobre com és realment la realitat dels fets que formen part del monòleg.