La Mostra confia la Secció Informativa a les noves veus del cined’autoria més compromés

La Mostra confia la Secció Informativa a les noves veus del cined’autoria més compromés

Mostra de València-Cinema del Mediterrani comença a revelar els títols que seran clau dins de la programació competitiva de la seua 39a edició. El festival, que se celebrarà del 24 d’octubre al 3 de novembre, torna a oferir en la Secció Informativa una selecció de deu títols que conformen una visió diversa i representativa del cine recent rodat en la conca mediterrània. Una desena de propostes que, a més d’ampliar la mirada sobre cinematografies poc habituals a les sales comercials durant l’any, com ara la libanesa, l’egípcia, la sèrbia, la portuguesa o la grega, confia en les noves autories i en l’aposta per problematitzar, des de la comèdia social, la no ficció o angles narratius poc convencionals, un present carregat d’agitació i contradiccions. 

En la selecció de títols que el festival proposa enguany coincidixen diverses històries capaces de posar en una cruïlla a els seus protagonistes, els quuals han de prendre decisions que comprometen el seu futur, ja siga per pura supervivència o per solidaritat. És el que li ocorre al matrimoni kosovar de ‘Okarina’ quan, després de portar diversos anys vivint al Regne Unit amb les filles, rep una notificació que li denega la renovació del permís de residència. Basat en una història real, el primer llargmetratge d’Alban Zogjani arriba a la Mostra després d’un extens recorregut per altres certàmens internacionals i planteja un drama contingut sobre la falta de comunicació dins d’una família marcada per les conseqüències de les polítiques migratòries. 

La protagonista de ‘Winter Crossing’, encarnada per l’actriu Florence Loiret-Caille (rostre habitual del cine francés), és una dona que ha d’assumir els riscos que poden comportar els gestos de solidaritat. Si és el cas, prestar ajuda a un jove refugiat. El film, dirigit per Stéphane Marchetti, és un thriller tens on l’agrest paisatge nevat dels Alps, a la frontera entre França i Itàlia, és el marc en què es desenvolupa una creixent i perillosa espiral d’esdeveniments que porta a la dona a enfrontar-se a la seua parella, un policia amb qui du a terme algunes operacions no del tot legals. 

La necessitat de buscar horitzons més esperançadors és on també s’assenta la divertida comèdia ‘Voy! Voy! Voy!‘, del debutant Omar Hilal. La pel·lícula narra l’anècdota real d’un home sense perspectives de futur que somia amb abandonar Egipte per aconseguir una vida millor. Amb la finalitat d’aconseguir-ho, fingix ser cec i s’unix a la selecció de futbolistes invidents just abans del torneig de la Copa del Món a Europa, amb les consegüents situacions inesperades que provoca esta decisió. Tot un èxit de taquilla al seu país d’origen, que va derivar en la seua elecció com a candidata a l’Oscar, és una mostra de com la comèdia social pot conquistar l’empatia de grans audiències. 

En eixa mateixa línia se situa també Julie Navarro amb ‘Just a couple of days’. Per al seu debut com a realitzadora, després d’una llarga trajectòria com a directora de càsting, recorre a dos intèrprets consagrats del cine francés, l’actriu Camille Cottin i el conegut músic i actor Benjamin Biolay. Junts, porten a la pantalla la relació entre un periodista musical que n’ha vist de tots els colors i la responsable d’una ONG, que li demanarà el favor d’acceptar a sa casa un jove afganés. L’experiència de la migració i la batalla del treball humanitari contats des de la distància emocional que produïx el poder transformador del riure. Una mescla impredictible.

Dones ames del seu destí

Mirjana Karanović, figura de la interpretació en la cinematografia balcànica, és l’artífex absoluta de ‘Mother Mara’, que escriu, dirigix i interpreta, on dona vida a una dona madura, que es permetrà afrontar la recent pèrdua del seu fill gràcies a una inesperada relació amb un home molt més jove que ella. La segona pel·lícula de Karanović darrere de la càmera confirma el seu interés per les travessies emocionals de dones de mitjana edat que desafien les expectatives que la societat sembla haver-los assignat, per a rebel·lar-se i buscar la felicitat. La pel·lícula es projectarà a València després d’haver sigut estrenada en el Festival de Sarajevo. 

La Secció Informativa també comptarà amb representació de l’audiovisual espanyol, gràcies a la presència de ‘Mai parlarem de nosaltres’. L’òpera prima de Raimon Valls funciona com a altaveu de la nova joventut a l’acompanyar dos amigues durant el cap de setmana que passen juntes fins que una d’elles es vaja a viure a França. Berta Galo, cara molt coneguda per algunes de les sèries més populars del streaming i la televisió pública del nostre país (com ara ‘La Moderna’), coprotagonitza esta història que aconseguix transmetre a l’audiència la frescor, l’espontaneïtat i els angoixes de tota una generació en la cruïlla.

Des d’un Beirut dividit i caòtic, i després d’haver passat per Tribeca, s’estrena a Espanya de la mà de la Mostra ‘Arzé’, la història d’una mare soltera que, com l’inoblidable protagonista de Ladrón de bicicletas, recorre els carrers en companyia del seu fill adolescent, en este cas a la recerca de la seua motocicleta robada, que és també la seua única font de manteniment. Rodada en 21 localitzacions diferents i en tan sols 23 dies, el pols i ritme amb què Mira Shaib filma el seu primer llargmetratge marquen esta comèdia dramàtica, on la protagonista és tota una “heroïna de la classe treballadora”, tal com la definix la directora. Diamand Bou Abboud, a qui el públic de la Mostra reconeixerà per ‘Elektra’ (programada en la passada edició), n’és la protagonista. 

Darrere de la pista de la no ficció

Al Líban, que va ser objecte d’atenció en Mostra de València 2023, se situa també ‘Diaries from Lebanon’, el segon documental de la directora Myriam El Hajj. Guerra, política o revolució semblen ser les úniques opcions dels seus protagonistes, que permeten aproximar-se al país des de la perspectiva de la no ficció. Estrenada en la secció Panorama de la passada Berlinale, destaca per registrar amb la càmera quatre anys tumultuosos narrats en forma de diaris i a través de tres punts de vista que exposen una panoràmica d’una nació en crisi. Tres destins i el mateix desig de canviar un país. 

Des d’un vessant més experimental, i fora de la competència pel Premi del Públic, es projectarà la guanyadora del Premi Especial del Jurat en el festival de Tessalònica: ‘Avant-Drag!’, de Fil Ieropoulos. Una radiografia de deu artistes drag de la vibrant escena atenesa que ixen als carrers de la capital per a qüestionar les restriccions socials. Este desafiament a la percepció sobre la cultura ‘queer’ és possible gràcies a l’aproximació íntima del film, que aconseguix un retrat d’allò més pròxim i familiar, on queda reflectida l’alegria, però també la tristesa, que marca la quotidianitat dels protagonistes. Tal com han assenyalat algunes ressenyes, amb esta pel·lícula Grècia ja comptaria amb la seua pròpia ‘Paris is Burning’. 

Tancant la selecció, i en un terreny on la ficció sembla adoptar a vegades formes documentals, una pel·lícula on el pes del literari i la seua translació al llenguatge cinematogràfic van ser el motor del reconegut productor i director portugués Rodrigo Areias, qui ja va formar part de la Secció Oficial de la Mostra en 2021 amb ‘Vencidos da vida’. El seu nou treball, ‘A pedra sonha dar flor’, adapta un text de Raul Brandão, un dels noms clau en la història de la literatura portuguesa, caracteritzat per usar una forma i llenguatge gens convencionals, que sovint han portat a comentar que era inadaptable al cine. El resultat de la trobada entre escriptor i cineasta el nega, a través d’una proposta poc convencional, que convida a fer un viatge per somnis impossibles, entre crims i al·lucinacions. 

La 39a edició de Mostra de València-Cinema del Mediterrani està organitzada per l’Ajuntament de València i compta amb la col·laboració del Palau de la Música, l’Institut Valencià de Cultura (IVC) i À Punt Mèdia com a mitjà oficial.

SECCIÓ INFORMATIVA MOSTRA DE VALÈNCIA 2024

MOTHER MARA
Títol original: Majka Mara
Sèrbia, Bòsnia i Hercegovina, Montenegro, Suïssa, Eslovènia, Luxemburg. 2024.
Direcció: Mirjana Karanović

La vida d’una dona de mitjana edat es veu trastocada a causa de la inesperada  mort del seu fill únic. Una inesperada relació amb un home més jove li permetrà afrontar la pèrdua i trobar una manera de seguir endavant.

ARZÉ
Líban, Egipte, Aràbia Saudita. 2024.
Direcció: Mira Shaib

En un Beirut dividit segons les creences religioses de cada zona de la ciutat, una mare soltera recorre els carrers en companyia del fill adolescent a la recerca de la seua motocicleta robada, que és també la seua única font de recursos.

A PEDRA SONHA DAR FLOR
Portugal. 2024. 
Direcció: Rodrigo Areias

Un escriptor se submergix en la seua obra La muerte del payaso i queda presoner en somnis impossibles. Entre crims i al·lucinacions, entre el gòtic de la nit i la decadència de l’arena, es conta una història sense esperança.

JUST A COUPLE OF DAYS
Títol original: Quelques jours pas plus
França. 2024.
Direcció: Julie Navarro

Després de resultar ferit per la policia quan cobria l’evacuació d’un grup d’immigrants, un periodista musical entaula relació amb una ONG que li demana el favor d’acceptar a sa casa per uns dies un jove afganés. 

DIARIES FROM LEBANON
Líban. 2024.
Direcció: Myriam El Hajj

Guerra, política o revolució. Estes són les opcions dels protagonistes. Tres destins i el mateix desig de canviar un país malalt: Líban. Com continuar somiant quan tot al nostre voltant s’enfonsa?

MAI PARLAREM DE NOSALTRES
España. 2024
Direcció, guió, música i muntatge: Raimon Valls 

Dos amigues passen un cap de setmana juntes abans que una d’elles es vaja a viure a França. Durant eixos dos dies, una sèrie d’esdeveniments posarà a prova la seua verdadera amistat.

VOY! VOY! VOY!
Egipte, Emirats Àrabs Units. 2023. 
Direcció i guió: Omar Hilal

Un home egipci sense perspectives de futur somia amb abandonar el seu país natal per a tindre una vida millor. Amb la finalitat d’aconseguir-ho, fingix ser cec i s’unix a la selecció de futbolistes invidents just abans del torneig de la Copa del Món a Europa.

OKARINA
Kosovo*, Albània, Alemanya. 2023. 
Direcció: Alban Zogjani

Els plans de futur d’una parella kosovar de mitjana edat, que viu amb les dos filles al Regne Unit, es fan miques quan reben una carta de l’Oficina d’Immigració que els denega la renovació del seu permís de residència.

WINTER CROSSING
Títol original: La tête froide
França. 2023.
Direcció: Stéphane Marchetti

Una dona de 45 anys trafica amb cartons de cigarrets entre França i Itàlia amb l’ajuda del seu amant, un policia de fronteres. Quan coneix un jove refugiat s’embarca en una espiral molt més perillosa del que havia imaginat.

AVANT-DRAG!
Grècia. 2024. (FORA DE COMPETICIÓ)
Direcció: Fil Ieropoulos

Deu artistes drag ixen als carrers d’Atenes per a qüestionar, problematitzar i soscavar les restriccions socials. Usant diferents mitjans d’expressió, reclamen justícia social i apunten al conservadorisme, el patriarcat, el patriotisme, el racisme i el sexisme.

error: Content is protected !!