La Universitat presentarà dilluns que ve, 16 de desembre, a partir de les 18.30 hores, la singular història de l’edifici de Sant Miquel dels Reis. El projecte ‘Pedres mare i memòries ferides en Sant Miquel dels Reis’ es tradueix en un llibre i una exposició del creador escènic i professor de la Universitat de València, Toni Tordera, i del fotògraf Rafael Bellver, que descobreix la història de l’edifici que, abans de ser la immensa Biblioteca Valenciana, va ser alqueria, monestir, presó de dones o col·legi públic. L’exposició i el llibre estan produïdes pel Vicerectorat de Cultura i Societat i Publicacions de la UV.
Toni Tordera explica que durant dos anys ha viatjat juntament amb el fotògraf “a la noble, immensa Biblioteca Valenciana” i, entre els llibres, quadres i altres objectes íntims, ha anat descobrint els múltiples usos d’aquest espai, que va ser intervingut a la fi del segle XX. “És com si l’edifici haguera parlat amb les seues pedres mare i memòries ferides, d’ací el títol que hem triat, i intentem que tant el públic lector, com el visitant d’aquesta exposició, puga reconéixer les vides actuals i les menys visibles, que formen una espècie de recepta de moltes capes, cuinada durant segles”.
Aquesta interessant proposta expositiva i editorial explora la transformació que han marcat aquest lloc emblemàtic a través d’un recorregut visual i documental. Des del seu origen com una alqueria musulmana fins a convertir-se en un monestir, posteriorment en una presó, primer de dones, després per a presos comuns, després per a presos polítics, i finalment en biblioteca. Amb la combinació de fotografia i literatura, els autors aconsegueixen capturar l’essència d’aquest temps i donar veu a les memòries ferides que encara ressonen en l’ambient.
El llibre, editat per Publicacions de la Universitat de València en 2024, conté 240 pàgines d’històries relacionades amb el patrimoni artístic i està disponible tant en castellà com en valencià. A més, algunes de les imatges i referències literàries evocades en l’exposició provenen d’autors com V. Andrés Estellés, Cervantes, Vladímir Holan i Carmen Amaya, que ajuden a construir una narrativa rica i commovedora sobre aquest lloc tan especial.
L’exposició i el llibre conviden a reflexionar sobre la resiliència d’un edifici que, malgrat les seues múltiples transformacions, continua sent un símbol d’història, cultura i memòria. L’exposició té un caràcter itinerant. Pot visitar-se al Claustre de La Nau fins al pròxim 6 de gener, i amb posterioritat, es traslladarà als campus universitaris, en el marc del programa Cultura als campus de la UV, així com a aquells municipis que integren el Programa Universitat Societat. L’exposició compta amb la col·laboració de la Diputació de València i Caixa Popular.
L’acte del pròxim dia 16 començarà a les 18.30 hores, amb la inauguració de l’exposició en el Claustre (primer pis) i, a continuació, a les 19 hores, es presentarà el volum a la Sala Matilde Salvador, en un acte que comptarà amb les intervencions de la vicerectora de Cultura i Societat, Ester Alba; la directora de Publicacions de la UV, Teresa Ferrer, i els autors. L’acte s’amenitzarà amb una lectura dramatitzada a càrrec d’Amparo Ferrer Báguena, Pilar Martínez, Daniel Tormo i Josep V. Valero. L’entrada és lliure fins a esgotar la capacitat del recinte.
Toni Tordera és creador escènic, professor universitari de Teoria i Pràctica del Teatre a la Universitat de València, on va exercir el càrrec de vicerector de Cultura en l’equip del rector Pedro Ruiz. Va ser director del Centre Dramàtic de la Generalitat Valenciana i del Festival Medieval d’Elx. Va participar en els inicis del projecte teatral Escena Erasmus. Els seus muntatges sobre Lope de Vega, Rodolf Sirera, Buero Vallejo o Chirbes s’han exhibit a Bèlgica, Espanya, Suècia, Cuba, Estats Units o Mèxic. Membre de l’Acadèmia de les Arts Escèniques d’Espanya.
Rafael Bellver treballa fonamentalment en fotografia de paisatge i sobretot en aquells paisatges humanitzats per l’acció de l’home. Li interessa fonamentalment la llum, l’instant fugaç i l’atenció sobre el detall aparentment insignificant.